سئو چیست و سئوکار حرفه ای کیست ؟

سئو چیست ؟

سئو در انگلسی seo نوشته می شود و مخفف Search Engine Optimization است و اصطلاحا در زبان فارسی بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو مثل google.com یا yahoo.com یا msn.com و bing.com می باشد و اگر بخواهیم تعریف دیگر و دقیقتر سئو ( SEO ) را شرح دهیم به این جمله میرسیم که سئو به معنی اصلاح یکسری قوانین مدیریت وبسایت هست که به منظور هرچه بهتر شدن سایت برای مخاطب و خزنده های موتورهای جستجو هست به طوری که هم مخاطب و خواننده ی مطلب لذت ببرد و راضی باشد و هم خزنده های گوگل و سایر موتورهای جستجو براحتی بتواند مطلب شما را بخواند و تگ ها و کیوردها و دیسکریپشن و عنوان را در نتایج ثبت کند و به نوعی نباید سعی در فریب این خزنده ها بر آییم که منجر به بلاک شدن و اسپم شدن سایت خواهد شد .

سئو seo

سئو به آن شکلی که توضیح داده شد ساده نیست و در حقیقت خوشمزه کردن مطلب برای مخاطب به این راحتی نیست که شما فکرش را کردید و باید این متن را تا اخر مطالعه کنید و متوجه شوید که چه کارهایی برای بهینه سازی سایت برای گوگل باید انجام دهید .

سئوکار یا وبمستری که وظیفه سئو را برعهده گرفته باید مثل انتی ویروس ها آپدیت باشد و هر لحظه الگوریتم ها و فاکتورهای جدید گوگل را شناسایی و به وبسایت اعمال کند و یا فاکتور های جدید آینده را در سئو و بهینه سازی سایت پیش بینی و بکار ببرد .
پس سئو کار وظیفه ی بروزرسانی سایت بر اساس الگوریتم های جدید گوگل دارد و هم چنین رعایت اصول سئو را برعهده دارد .

هدف از سئو چیست ؟

سئو به منظور راهنمایی وبمسترها برای مفید بود  ، مناسب بودن ، واقعی بودن نتایج گوگل هست و رعایت قوانین سئو به زمان کمک میکند ! کمک می کند که میلیاردها جستجوی روزانه به سرعت به نتیجه برسد و وقت و زمان و انرژی مردم اتلاف نشود و در همان صفحه اول نتایج بهترین سایتها معرفی شود و سئو کار نیز دقیقا برای همین منظور تلاش می کند و هزاران فوت و فن را انالیز و پیاده سازی می کند .

هدف از سئو کردن سایت

سئو کردن سایت برای رشد در نتایج گوگل و بیشتر دیده شدن هست و انتخاب کلمات کلیدی و عنوان و متن مناسب و تمام فاکتور های سئو به منظور بهبود رتبه ی سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو هست ( علاوه بر جلب توجه مخاطب ) .
عنایت فرمایید سئو نتیجه آنی ندارد و در درازمدت به جایگاه خودش میرسد و اینطور نیست که با عقد قرارداد با سئوکار و آغاز سئوی سایت شما بیکباره شاهد افزایش ورودی گوگل باشید و باید هفته ها و ماه ها منتظر ماند که البته امروزه به دلیل پیشرفت الگوریتم های گوگل و سرعت عمل گوگل ، پیشرفت و دریافت فیدبک در همان هفته ی اول هم قابل مشاهده هست .
 

تاریخچه سئو

سال 1990 ( نزدیک به دوران 8  سال دفاع مقدس! ) چند موتور جستجو فعالیت خودش را شروع کرد ااز حمله yahoo.com و infoseek.com و altavista.com .

https://backority.ir/images/13430seo-history-backority.jpg البته در ان زمان به شکل کنونی نتایج جستجو وجود نداشت و فقط یک آرشیو بر اساس حروف انگلیسی لیست فراهم بود . اما رشد اینترنت بقدری بالا بود که موتورهای جستجو روز به روز پیشرفت می کردند و به تعدادشان نیز اضافه می شد و به همین خاطر و  وجود رقابت جستجو گرها دنبال این بودند که مخاطبان ازجستجو خود راضی باشند و به چیزی که می خواهند برسند و همین موقع الگوریتم ها و هوش مصنوعی وارد عمل شد و قوانینی در طراحی سایت ها ابداع و اجرا شد که از مهم ترین های آنها می توان به کلمات کلیدی و برچسب ها و دیسکریپشن و title و کلمات مادر و H تگ ها ( سرنویس ها ) و .. اشاره کرد . از همان زمان تجربه برای سئو توسط سئوکار ها کسب شد و الان سئو کار با تجربه می داند که چه فاکتورهای در چه مدل سایت های باید رعایت شود.

البته خیلی ها هم از راه های غیر اخلاقی و فریبنده بازدید می گرفتند تنها به مقصود درآمد و نمایش تبلیغات که امروزه تعدادشان افزایش زیادی داشته که با الگوریتم های جدید خیلیهاشون بسرعت شناسایی و جریمه و از نتایج به کل حذف می شوند و این خطر برای وبمستر ها هست که الگوریتم ها به اشتباه سایتی را جریمه کند و یا رتبه به نا حق بدهد .

در سال های دور رسیدن به صفحه اول گوگل بسیار راحت تر از امروز بود و خیلی راحت با وارد کردن کلمات کلیدی متعدد و مخفی موتورهای جستجو را گول میزدن اما خوشبختانه از چند سال گذشته الگوریتم های گوگل به طوری پیچیده و حرفه ای شده که رسیدن به صفحه اول گوگل فقط در صورت رعایت اخلاق حرفه ای و قانونمند میسر می باشد .

اشاره به الگوریتم سئو !

الگوریتم احساسی ( قوانینی که فقط متخصصین به آن نتیجه رسیده اند و خود گوگل رسما اعلام نکرده ) در این لحظه به 205 فاکتور در نمایش نتایج گوگل رسیده و یک وبمستر و سئوکار باید این فاکتور ها بداند و رعایت کند و یا اگر اطلاعات کافی ندارد حتما از یک سئوکار مشاوره بگیرد و یا قرارداد همکاری ببند برای پیشبرد وبسایت ببندد .

مفهوم دقیق در صفحه اولِ گوگل بودن

در طول 24 ساعت بیش از 280 میلیون جستجو توسط فارسی زبان ها ( ایرانی ها ) در گوگل انجام می شود ( فقط گوگل ) و یک درصد خیلی کم هم در bing و yahoo و سایز جستجوگر ها به جستجوی نیازهای خود می پردازند و تمام تلاش وبمستر ها و سئوکار ها در مرحله ی اول جلب توجه موتور جستجوگر گوگل هست و کاری به سایر جستجو گر ها ندارند و شما می توانید با سئوی وبسایت سهم بزرگی از 280 میلیون جستجوی روزانه را به خود اختصاص بدید و مطمئن باشید وقتی مخاطب و کاربر متنی را جستجو می کند و گوگل پیشنهاد می دهد خیلی اعتماد بیشتری دارد تا اینکه همان متن را در تبلیغات مشاهده کند و بخواند .


سئو کار و مدیران وبسایت های خیلی خوب می دانند که اگر در گوگل در صفحه های اول و دوم باشند به یک بازدید انبوه روزانه می رسند که درآمد آنها را تضمین می کند .. شاید باور نکنید که یک سایت فروشگاهی موفق در امرسئو می تواند با سئوی فروشگاه به بازدید 200 الی 500 هزار جستجو در روز برسد که میتوان حدس زد فروشگاهی با این بازدید روزانه چند میلیارد تومان فروش خواهد داشت ( نمونه ی بارز آن فروشگاه دی جی کالا را می توان مثال زد که بخش اعظم بازدید کننده ی خود را از طریق گوگل به دست می اورد و بیش از 25هزار فروش روزانه را طول 24 ساعت تجربه می کند ) .


تاثیر Seo ( سئوکار ) روی وبسایت

در بالا توضیحات کامل در مورد اینکه سئوچیست و الگوریتم سئو و صفحه اول گوگل بدون داده شد و حالا تاثیر فعالیت سئو کار روی سایت را توضیح می دهیم که پس از اینکه سئوکار روی وبسایت فعالیت کرد چه فیدبک و اتفاقاتی می افتد :

  1. بهبود محبوبیت سایت شما نزد گوگل و bing و یاهو ...
  2. بهبود رنک سایت در همین موتورهای جستجو
  3. بالارفتن ورودی های گوگل و افزایش مشتری و مخاطبان سایت شما
  4. بالارفتن درصد اعتماد کاربران حاضر درسایت و افزایش فروش
  5. افزایش ترافیک های جدید و غیر تکراری ( روزانه درصد زیادی از مخاطبان اولین بار وارد سایت شما می شوند و این بشدت در درامد شما تاثیر دارد)
  6. جلب توجه کمپانی های تبلیغاتی که از جایگاه سایت شما به نفع خودشان تبلیغات می کنند
  7. فراهم شدن شرایط برای افزایش پیشرفت با ریسک کمتر و بدون نگرانی
  8. و خیلی تاثیرات دیگر ...

https://backority.ir/images/20652seo-development.jpg

وبسایت ها و سئوکار ها و وبمسترها بشدت در حال رقابت بر سر صفحه اول گوگل و لینک 1 الی 5 گوگل هستند و می دانند که اگر لینک 1 گوگل در نتایج باشند به بزرگترین موفقیت ممکن رسیده اند .

برفرض مثال در عبارت "خرید گوشی" لینک 1 الی 5 گوگل را مقایسه می کنیم:

لینک 1 گوگل اگر بود بیش از 20 هزار کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 70%
لینک 2 گوگل اگر بود بیش از 10 هزار کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 60%
لینک 3 گوگل اگر بود بیش از 5 هزار کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 50%
لینک 4 گوگل اگر بود بیش از 2 هزار کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 40%
لینک 5 گوگل اگر بود بیش از 1 هزار کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 40%
لینک 6 گوگل اگر بود بیش از 500 کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 40%
لینک 7 گوگل اگر بود بیش از 400 کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 30%
لینک 8 گوگل اگر بود بیش از 300 کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 30%
لینک 9 گوگل اگر بود بیش از 200 کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 20%
لینک 10 گوگل اگر بود بیش از 100 کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 20%
صفحه 2 گوگل لینک 1 حدود 50 کلیک ( مشتری ) درصد اعتماد مخاطب به خرید 10%

در آمار بالا مشاهده می کند که وبسایتی که در صفحه 2 گوگل لینک 1 هست ضمن اینکه کلیک خیلی کمتری دارد درصد اعتماد مخاطب خیلی پایینتری هم دارد و در نتیجه می توان گفت رسیدن به صفحه 1 و لینک 1 گوگل همانند یک سکوی پرتاپ موشک رشد عظیمی در تعداد مشتری های شما دارد .

سئو درون صفحه (On Page SEO)

این سئو (سئو داخلی ) به منظور رعایت نحوه ی کدنویسی و انتخاب درست تگ ها توسط طراح قالب و تگهای متون توسط مدیرمحتوا ساز و تصاویر و پیوند ها و .. می باشد و به عبارتی هرچیزی که به وبسایت

اضافه می کنید و اپلود می کنید مربوط به سئوی درون صفحه ( SEO ON PAGE ) هست . از نظر بکوریتی رعایت نکردن این قسمت از سئو همانند رقابت با خودروی فرسوده و قدیمی در مسابقات فرمول یک

هست .

سئو بیرون صفحه (Off Page SEO)

مقابل seo on page ما SEO OFF PAGE هم داریم که قسمت دیگری از سئوی سایت می باشد .
سئوی بیرون صفحه شامل تمام رفتارهای خارج از سایت می شود مثل داشتن صفحه ی فیس بوک برای سایت و یا انتشار عکس ها و پست های وب سایت در انجمن ها و داشتن بک لینک از سایت های دیگر و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها و کتاب های الکترونیکی و خیلی رفتارها و فعالیت های بیرونی دیگر که مربوط به seo off page می باشد .
مهم ترین تفاوت سئو بیرون صفحه با سئو درون صفحه دراین هست که سئو بیرون صفحه شامل بی نهایت عملیات و رفتار می باشد و شما می توانید بی نهاید بک لینک دریافت کنید و یا در شبکه های اجتماعی بی نهایت بار فعالیت کنید که به شکل قدرتمند روی سئوی نهایی سایت شما تاثیرگذار باشد .

سئوی کلاه سفيد چیست ؟ ( Seo White Hat)

به کلیه رفتار ها و عملکرد ها و تکنیکها که در راستای رعایت قوانین سئو و موتورهای جستجو انجام می شود گفته می شود که اصلاحا سئوی اخلاقی نیز گفته می شود ، زیرا که سئوکار با رعایت تمام اصول و انتظار زمان زیاد به یک نتیجه مثبت در نتایج جستجوی گوگل می رسد .

سئوی کلاه سیاه چیست ؟ ( seo Black Hat)

سئوکار کلاه سیاه رفتارهای غیرحرفه ای و غیر اخلاقی دارد و شدت آن نیز متفاوت می باشد و می تواند به شکل خیلی خودخواهانه تنها برای جذب امار از گوگل و نمایش تبلیغات باشد ( بدون نمایش هیچ محتوای به درد بخوری ) و یا می تواند به شکل پشت پرده و پنهان این کار را بکند که در ظاهر مشخص نباشد و در طولانی مدت نیز گوگل شناسایی می کند و اینطور سئوها به هیچ عنوان ماندگار نیست و حتی مکمن هست کلا از نتایج گوگل حذف شوید هرچند اگر روزانه هزاران بازدید ازگوگل داشته باشید . این سئو ممکن هست فیدبک سریع و آنی داشته باشد و با همان سرعت که رشد می کند نابود هم می شود .

سئو سایت

سئوی وب سایت

سئوی سایت و قالب و کدها

سئو سایت همان نحوه ی کدنویسی و چیدمان چارچوب وب سایت می شود که در سایت های وردپرس و جوملا و .. اصلی ترین سئوی سایت قسمت قالب و افزونه ها می باشد که باید با یک متخصص و سئوکار این قسمت از سایت ها بهینه سازی شود . این سئو باید از همان ابتدا رعایت شود و به روزهای بعد موکول نشود زیرا که پایه ی سئو و ابتدایی ترین قسمت سئو است .
سئوی قالب نیز در مهم ترین بخش کاربرپسند و ریسپانسیو بودن می باشد که امروزه اکثر قالب ها این پشتیبانی را تا حدود دارند و البته هرقالب ریسپانسیوی هم از نظر گوگل با استانداردها سئو مطابقت ندارد و باز یک سئوکار باید در نهایت قالب سایت و کدهای آن را با دقت مورد بررسی قرار دهد و ایرادات ریز و هرچند کوچک را رفع کند.

سئو سایت با گرافیک بالا و مناسب سایت و مرتبط با موضوع فعالیت سایت

سئوکار باید بخوبی بتواند بین رنگ و نوشته ها و ظاهر کلی یک هماهنگی بالایی ایجاد کند تا مخاطب و بازدید کننده سایت به محض ورود چشم درد و سردرد نگیرد و ظاهر سایت خسته کننده نباشد .

تولید محتوا با رعایت سئو

سئوکار به منظور رعایت سئو نباید محتوای تکراری تولید کند و از سایت های دیگر کپی کند ، بلکه باید مطالبی جدید ، کامل و خوشمزه تر! تولید کند تا بیشتر از سایز وبسایت ها نزد گوگل محبوب باشد.

سئو کلمات کلیدی

یک سئوکار باید از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع و مناسب استفاده کند و بداند که کلمه مادر مطلب کدام کلمه هست و روی آن کلمه تمرکز کند و کلمات کلیدی را تولید کند و همچنین از امکاناتی که trends.google.com در اختیارش قرار می دهد به کلمات کلیدی قدرتمند تر برسد .

سئو title عنوان

سئوکار با انتخاب عنوان مناسب می تواند درصد CTR گوگل را بالا ببرد و از طرفی با رعایت سئو متن اصلی ، مخاطب را در سایت بیش از سایر سایت ها نگهدارد ( افزایش on time ) و با این کار گوگل را متوجه مفید بودن محتوای سایت کند که این خود به تنهایی بسرعت در نتایج گوگل موجب رشد جایگاه سایت می شود .

 سئو با آنالیز وبسایت

وبمستر و سئو کار باید ضمن اپدیت نگهداشتن اطلاعات خودش ، کدهای و افزونه ها و پلاگین ها را مورد بررسی قرار دهد تا اگر کدی منسوخ شده باشد یا ایراد داشته باشد رفع و بروزرسانی کند و از همه مهم تر اگر در محتوا لینک های خروجی به سایت های دیگر داشته باشد بررسی کند که آن سایت ها همچنان online هستن و جمع آوری نشده اند .

مطلب پایانی سئو

تقریبا خیلی از مباحث سئو توضیح داده شد و می توانید با مشاهده مطالب دیگر بکوریتی از جزئیات بیشتری مطلع شوید و تیم بکوریتی همواره می تواند پشتیبان خوبی برای وبسایت شما باشد .